Dit is telkens een belangrijke economische keuze bij het aankopen van een nieuwe wagen: kies je voor elektrisch, diesel- of een benzinemotor? Laten we even proberen om de rekensom te maken. Een dieselmotor lijkt op het eerste zicht de goedkoopste oplossing, aangezien de prijs voor diesel aan de pomp toch heel wat lager ligt dan die van benzine. Gemiddeld gezien is de prijs van een liter benzine 30% duurder dan een liter diesel (kijk op www.brandstofprijzen.be voor de huidige prijzen). Als je een tank van 40 liter moet vullen (voor een kleine tot middelgrote wagen) betekent dit een prijsverschil van ongeveer €10 per tankbeurt. Langs de andere kant is een auto met dieselmotor heel wat duurder dan een met een benzinemotor. Het verschil in prijs ligt rond de €1000 à €2000. Stel nu dat je 20.000 km per jaar rijdt en dat je met een tank van 40 liter ongeveer 700 km kan rijden. Je zou dan 28 keer per jaar moeten gaan tanken. Om de meerprijs van de dieselmotor van bvb. €1500 te kunnen terugverdienen moet je 5 jaar en 4 maanden rondrijden. Een wagen met een dieselmotor is dan ook enkel interessant als je redelijk wat kilometers doet. Elektrisch rijden is natuurlijk nog veel goedkoper. Je betaald dan uitsluitende kWh prijs. Wanneer thuis een laadpaal hebt wordt het helemaal voordelig in combinatie met zonnepanelen. Bereken nu het verschil tussen benzine of elektrisch rijden.
Een zuinige elektrische auto kopen
De laatste jaren is het aanbod aan zuinige, energie-efficiënte auto’s duidelijk gegroeid. Je kunt in alle categorien, van grote tot kleine auto’s, een economisch voordelige auto kopen. – waarbij uiteraard kleine auto’s altijd zuiniger zullen zijn dan grote auto’s. Vooral het fiscale voordeel maakt het aantrekkelijk om te kijken naar zuinigere auto’s. Daarnaast gaat de benzineprijs langzaam richting de 2 euro. Door over te stappen naar een zuinigere auto kunnen deze kosten gecompenseerd worden. De zuinigste auto qua verbruik is de Opel Ampera, voornamelijk omdat dit een gedeeltelijk elektrische auto is. Gezien de kostprijs is het echter niet de goedkoopste auto.
Welke zuinige auto is geschikt voor jou?
Kijk eerst naar jouw kilometerverbruik uit het verleden. Indien dit lager ligt dan 15.000 km per jaar, zijn auto’s op benzine over het algemeen goedkoper dan diesel- of lpg auto’s. De wegenbelasting voor diesel en LPG ligt duidelijk hoger en dit verschil haal je er alleen uit indien je veel kilometers maakt door de goedkopere brandstof-kosten. Kijk ook waarvoor u de auto wilt gebruiken. Is de auto vooral bedoeld voor lokaal gebruik is een compacte auto een voor de hand liggende keuze. Wilt u vaker grotere afstanden afleggen met passagiers, is het slim om te zoeken naar een wat ruimere auto. De laatste ontwikkeling zijn de hybride auto’s die een zeer zuinige benzinemotor combineren met een elektrische (hulpmotor. Maar ook hier geldt: kijk naar de aanschafprijs en de kilometers die je denkt te gaan maken.
Belastingvoordeel en bijtelling
Bij aanschaf van een nieuwe, energiezuinige auto krijgt u een belastingvoordeel. Zo krijg je voor de meest zuinige auto’s vrijstelling van de BPM. Hierbij wordt gekeken naar de CO2 uitstoot. Deze regel is ingevoerd om zuinige auto’s aan te moedigen en CO2-uitstoot te verminderen. Het energielabel wordt meestal aangeduid met de letters A (zuinig) tot G (onzuinig). Bij de aanschaf van een auto met een A of B label krijgt u een korting op de BPM. Auto’s met de labels E – G krijgen een extra heffing. Bijtelling wordt berekend wanneer iemand een lease-auto heeft en deze ook privé gebruikt. De bijtelling loopt van 8% tot 22% afhankelijk van hoe zuinig de auto is. Deze wordt per 1 juli van het lopende jaar verhoogd. Iedereen houdt de bijtelling die hij heeft tot 1 januari 2014, daarna kan deze verhoogd worden van 14% naar 20% of van 20% naar 22%. Voor elektrische auto’s geldt tot 1 januari een bijtelling van 8%, daarna gaan alle auto’s met een uitstoot tot 51 gram CO2/km een bijtelling van 12% betalen. De bijtelling voor elektrische auto’s is dus stukken voordeliger.